دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 شمسی /5/6/2024 2:17:10 PM
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست یافتنی است، هرچند محدودیت‌ها و قطعی برق می تواند در رسیدن به این هدف تاخیر ایجاد کند.
تحقق "فولاد 55 میلیون تنی" در 1404

به گزارش بیرونیت، «وجیه اله جعفری»امروز (سه شنبه) در نشستی در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته طی تفاهمی بین وزارت صمت و وزارت نیرو احداث و راه اندازی ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شد.

وی بیان‌داشت: امسال یک مورد از این نیروگاه‌ها به ظرفیت ۳۸۰ مگاوات در استان سمنان به بهره برداری خواهد رسید و در تلاشیم هرچه سریعتر این واحدهای نیروگاهی به منظور کاهش عدم‌النفع تولید وارد مدار شود.

جعفری ادامه‌داد: مشکلات تامین گاز و زیست‌محیطی، عمده مشکلات احداث و راه‌اندازی این واحدهای نیروگاهی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: در بحث تامین زیرساخت‌های راه نیز مشکلاتی وجود دارد و به ویژه نیازمند ریل، واگن و لوکوموتیو هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تعداد طرح‌های نیمه تمام بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بالاتر را هشت‌هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور عنوان و خاطرنشان‌کرد: به این منظور  مشاور برای بررسی موضوع، همچنین مسائل و مشکلات و اقدامات کلینیکی برای آنها انتخاب شده است.

جعفری همچنین با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای ایجاد زنجیره ارزش گوهرسنگ ها، افزود: شورای راهبردی در این زمینه خارج از وزارت صمت با حضور ذی‌نفعان تشکیل شده که محوریت و دبیری آن با ایمیدرو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امسال در ۱۰ استان کشور برنامه‌ریزی شده تا مباحث آموزشی برای سنگ های قیمتی آغاز شود و در مرحله بعد باید بتوانیم از طریق اکتشافات و تامین مواد اولیه و همچنین بازاریابی برای محصولات نهایی اقدام کنیم؛ به این منظور آموزش هایی برای خانواده ها برای توسعه کسب و کار خانگی در این زمینه اجرایی می شود و برای خرید دستگاه ها و همچنین تضمین خرید محصولات تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

جعفری در ادامه آن با اشاره به موضوع عوارض صادراتی، خاطرنشان کرد: این عوارض با دو هدف جلوگیری از خام فروشی و تنظیم بازار در داخل کشور وضع شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه‌داد: با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی، نقش ایمیدرو در بسترسازی اجرای کار برای بخش خصوصی و همچنین کاهش ریسک‌ فعالیت‌ها برای آنها تغییر کرده است.

وی بیان‌داشت: موضوع اکتشافات نیز هم ریسک بالایی دارد و هم نیازمند اعتبارات است که در این زمینه ایمیدرو به تسهیل کار برای بخش خصوصی می‌پردازد.

جعفری به طور نمونه به معدن «جان‌جا» در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:‌ ایمیدرو با پذیرش ریسک‌های اکتشاف در این معدن، تاکنون بیش از ۸۰ هزار متر حفاری در آن انجام داده و اکنون حدود هفت شرکت برای حضور در مزایده آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی به توسعه مباحث فناوری، نوآوری و پژوهش در ایمیدرو در سال‌های اخیر شااره کرد که عامل مهمی در اقتصادی شدن ذخیار موجود معدنی، استفاده از معادن کم‌عیار و ... با استفاد ه از نخبگان و ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها بوده است.

منبع: ایرنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین